Start / Frukost / Frukosten gör dig smal

Frukosten gör dig smal

 

Den sämsta frukosten är ingen frukost alls. Studier visar att detta fenomen är vanligt bland överviktiga. Man vill ”spara” kalorier för att gå ner i vikt.

Utgången blir dock ofta att man vid 10-tiden är utsvulten och därför gärna tar en kaka till kaffet, eller äter en onödigt stor lunch eller har svårt att hoppa över den där chokladkakan påväg hem från jobbet. Man överkompenserar alltså och får då i sig fler kalorier än om man ätit den där frukosten.

Forskare vid Karolinska Institutet som studerat 3600 stockholmare menar att det finns en klar koppling mellan oregelbundna måltidsvanor och riskfaktorer för hjärtsjukdomar som ökat midjemått, ökad insulinresistens och högt blodtryck. Och studier från både USA och Venezuela pekar åt samma håll; överviktiga kvinnor som åt en rejäl frukost gick ner mer i vikt än de som åt en mindre frukost. Den troliga orsaken är att den som startar dagen med en stor frukost med ett varierat innehåll av fett, protein och långsamma kolhydrater lättare kan stå emot frestelser under resten av dagen och på så sätt får i sig mindre energi.