Vad ska jag äta för att gå upp i vikt?

Fråga:

Jag är en kille på 21 år som verkligen försöker gå upp i vikt. Jag har ett väldigt fysiskt krävande arbete, och tränar 4-5 gånger i veckan på gym. Jag väger ca 65 kg och är 180 cm lång. Jag försöker äta så bra mat jag kan vid alla måltider. En vanlig dag kan se ut som följande: 

Frukost : Havregrynsgröt med blåbärhallon och linfrön 
Lunch: Fullkornspasta med en burk tonfisk 
Mellanmål: 3-4 ägg, 1-2 dl keso, samt en avokado 
Middag : En kycklingfile, 1 dl keso, broccoli, sparris 
Kvällsmål: 2-4 ägg, ca 2 fullkornsbröd med makrill 

Verkar det här som en bra kost för att gå upp i vikt och samtidigt bygga muskler? Jag är lite osäker på om jag får i mig alla kalorier och kolhydrater som jag behöver, vad är en bra och nyttig källa för dessa?

Svar:
Din dag ser jättebra ut, dock äter du kanske lite för ”nyttigt” för att lyckas gå upp i muskelvikt. Du måste äta fler kalorier och det enklaste sättet är att stoppa in en måltid extra, på förmiddagen, kvällen eller efter träningen. Du kan också lägga till lite energirika livsmedel i din befintliga dag, jag ger några exempel nedan:

Frukost : Havregrynsgröt med blåbär, hallon och linfrön + en liten hand nötter och 1 kokt ägg
+ Mellanmål: en frukt och en skinkmacka
Lunch: Fullkornspasta med en burk tonfisk + mjölk och en mjuk macka
Mellanmål: 3-4 ägg, 1-2 dl keso, samt en avokado
Middag : En kycklingfile, 1 dl keso, broccoli, sparris + juice eller mjölk och några nötter eller torkad frukt
Kvällsmål: 2-4 ägg, ca 2 fullkornsbröd med makrill
+ Sen kväll: en smoothie mixad på naturell yoghurt, lite gryn, banan och frysta bär

Testa något, en eller flera, av tilläggen ovan så håller jag tummarna för att du lyckas gå upp något kilo, och har tålamod, viktuppgång tar tid!