Tips på snabb och nyttig lunch

Fråga:
Jag är en 24 årig tjej som tränar cirkelträning 3-4 gånger i veckan. Brukar oftast äta lunch efter träningen vid ca 13.00 och sedan inget mer då jag bor ensam och tycker det är så tråkigt att laga mat till sig själv. Har ni några bra tips på bra lunch eller middag som jag kan laga lätt och som är nyttig? Tycker jag äter bra men har även väldigt lätt för att småäta och blir ofta sötsugen. Kan det bero på min kost eller storleken på portionerna?

Svar:
För att du ska hålla dig pigg, frisk och få resultat av din träning är det viktigt att du äter bra! Och i dagsläget låter det som om du får i dig lite för lite. God och nyttig mat kan vara enkel!

Utgå från t ex:
Laxfilé
Kycklingfilé
Grillad kyckling
Köttbullar eller korv med hög kötthalt
Köttfärs
Lövbiff

Då får du i dig bra med proteiner! Lägg sedan till kolhydrater i form av pasta, ris, potatis, couscous, bulgur och fett i form av någon sås (finns t ex goda smaksatta creme fraicher och mjukostar), avokado, oliver eller nötter. Slutligen grönsaker: en morot, en tomat, en bit paprika eller annat.

Till exempel kan du snabbt woka kyckling, lax eller lövbiff, i med lite färdiga wokgrönsaker, strö över salta jordnötter och ät nudlar eller ris till!

Eller stek kyckling, häll över lite creme fraiche med smak av tomat&basilika och ät pasta till.

Du kan också steka upp en omelett, lägga på några skivor ost och skinka och äta tillsammans med en brödbit och grönsaker.

Jag tror absolut att du kan få bukt på ditt sötsug om du börjar äta mer regelbundet!