Tips på frukost med bra GI

Fråga:
Jag letar efter ett bra frukostalternativ ur ett GI-perspektiv som jag kan njuta av under en lång tid framöver! Börjar ledsna på att slamra med stekpanna och ägg på morgonen. Youghurt känns smidigt men då skulle det vara skönt att hitta ett butiksfärdigt müsli-alternativ med lågt GI-värde. Vilka skulle ni säga är era tre bästa müsli-sorter ur ett GI-perspektiv? Tacksam även om ni kan rangordna dem och kanske ge lite mer information om vilka GI-värden som är aktuella för respektive sort.

Svar:
Självklart ska jag försöka ge dig några frukostalternativ. Är dock lite osäker på om du menar lågt Glykemisk Index (GI) eller om du menar en frukost med lågt kolhydratinnehåll – detta förväxlas ofta. Jag väljer att tolka det som du skriver, en frukost med lågt GI- värde som alltså påverkar ditt blodsocker långsamt. Att ge enstaka GI- värden för våra olika müslisorter kommer jag inte kunna göra, dels för att vi inte vet dem och dels för att det är ganska ointressant. Mer intressant är att få ett lågt värde på HELA frukosten.

  • Stekta ägg kommer inte ge dig något GI-värde alls eftersom ägg inte innehåller några kolhydrater som kan påverka ditt blocksocker.
  • Söta flingor med mjölk och ett glas juice kommer ge dig ett högt GI- värde som ger blodsockret en rejäl kick.
  • Att som du skriver välja en naturell yoghurt, gärna 3 % tillsammans med en bra müsli som tar lite längre tid för kroppen att bryta ner, kanske tillsammans med ett päron skulle ge en bra påverkan på ditt blodsocker.

Müslisorter som jag då skulle välja mellan är våra osötade müslisorter. Vi har också en Havre-Flakes-flinga gjord på ren havre innehållande 84 % fullkorn vilket är bra för att vara en flinga.

De sorter du ska undvika är de med mycket torkad frukt i vilka ger lättillgängligt socker som påverkar ditt blodsocker snabbt. Ät också färsk frukt , bär eller lite extra frön och nötter till din müsli.

Vill du ändå plocka fram din stekpanna kan jag rekommendera dig att testa en nyttigare variant på pannkakor innehållande 1 ägg, 0,5 dl havregryn, 0,5 dl mjölk, lite salt och lite kardemumma. Stek på relativ svag värme så den går att vända fint. Servera med rejält med keso och blåbär eller äppelmos och kanel på. Håller dig mätt ett bra tag och god är den också!

Hoppas du hittar något som passar dig bra och hör av dig igen om du har fler frågor.