Om snabbmakaroner vs. vanliga

Fråga:
Jag o min pojkvän håller inte med varandra om det här med att snabbmakaroner är lika eller mindre nyttiga än vanliga makaroner. Hur är det egentligen? Stämmer det att snabbmakaroner snabbare försvinner ur kroppen, dvs att det är snabb energi som snabbt försvinner, i jämförelse med vanliga makaroner och därför inte ger samma näring?

Svar:
Jag förstår att du och din pojkvän inte är helt ense om det här med snabbmakaroner kontra vanliga makaroner för det är inte enkelt, men jag ska försöka att reda ut det hela.

Först måste man skilja på energi och näring. Energi, alltså kalorierna (kcal) är det samma oavsett om du äter 100 g snabbmakaroner eller 100 g vanliga makaroner. All energi du stoppar i dig kommer du ta upp och lagra till dess att du förbrukar den. Gör du inte av med den kommer det med tiden lagras som fett eftersom det är enda sättet kroppen kan lagra energi under längre tid. (vi har även ett lager energi (glykogen) i musklerna och levern som förbrukas kontinuerligt).

Näringen – alltså innehållet av vitaminer, mineraler mm- är också det samma oavsett om du äter vanliga makaroner eller snabba. Äter du däremot fullkornspasta kommer du få i dig mer näring (och lite färre kalorier eftersom en liten del av 100 g du äter är fibrer som inte ger någon energi) eftersom det är just det som fullkornet ger- mer vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det är bl a. järn som ger den lite mörkare färgen.

Sedan finns det vit fiberpasta som inte ger någon mer näring men ”osynliga” fibrer och 100 g ger alltså precis som fullkornspastan lite färre kalorier.

Hur snabba eller långsamma kolhydraterna i pastan bryts ner och höjer ditt bodsocker beskrivs som GI (glykemiskt index) och beror på många saker. Dels på struktur och koktid men ffa påverkar tillbehören såsom sås eller kött hur hela måltiden påverkar ditt blodsocker. Många tror ju att snabbmakaroner är snabba för ditt blodsocker men i själva verket är faktiskt snabbmakaroner långsammare än ex. pasta penne eftersom man sväljer snabbmakaronerna mer hela och kroppen då behöver längre tid på sig att bryta ner makaronen. Pennen måste man bearbeta ganska mycket i munnen vilket underlättar magens arbete och kolhydraterna kommer ut snabbare i blodet.

Vilka som är nyttigast av snabbmakaroner eller vanliga makaroner beror alltså helt på. Behöver man få i sig mycket energi kan det vara enklare att äta snabbmakaroner- behöver man få i sig lite mindre energi kanske det är bättre att äta vanliga makaroner eftersom de tar lite längre tid att tugga och ”tuggor” ger bättre mättnad men ffa. vore det bästa att se till att ha rikligt med grönsaker och någon god proteinkälla till sina makaroner oavsett sort.

Hoppas jag inte har förvirrat det totalt och att ni fortsätter njuta av makaronerna- vilka ni nu än väljer.