Mat med lågt kaliuminnehåll?

Fråga:
For højt kalium. Kan i hjælpe med noget andet morgenmad med lavt kalium indhold? Jeg er ellers glad for en nuposhake/havregryn m. rosiner og mælk og et krus kaffe.

Svar:
Här kommer några exempel på mat med lågt kaliuminnehåll:

Frukt/Bär:
Begränsa mängden till 1-2 färska frukter/dag. Päron och äpplen innehåller relativt lite kalium. Konserverad frukt har lägre kaliumhalt jämfört med färsk frukt. Undvik banan, avokado, nät- och honungsmelon, vinbär och torkad frukt.

Grönsaker/Rotfrukter:
Kokta, inlagda eller konserverade grönsaker och rotfrukter innehåller mindre kalium än råa. Sallat och gurka innehåller dock relativt lite kalium.

Mjölk/Fil:
Mjölk, fil och yoghurt har relativt högt kaliuminnehåll och begränsas till 2-3 dl/d.

Bröd:
Vitt bröd och bröd bakat på fint siktat mjöl innehåller mindre kalium än bröd bakat på fullkorn eller grovt mjöl. För att minska risken för förstoppning kan man variera brödsorterna.

Drycker:
Välj kaliumlåga drycker som nyponsoppa, blåbärssoppa, saft, cider, lingon- och äppeldricka (ej äppeljuice), vatten, lättöl, svagdricka, te eller kaffe. Undvik frukt- och grönsaksjuiceer.

Godis/Snacks:
Kaliumlåga alternativ är skumgodis, marmelad- och gelékonfekt. Undvik nötter, mandel, fröer (t ex solros- och pumpafrön), choklad, lakrits och potatischips.

Salt:
Använd vanligt joderat koksalt. Undvik örtsalt och mineralsalt, t ex Seltin, som innehåller kalium