Hur ska jag träna för att få bort mitt underhudsfett?

Fråga:
Jag är en aktiv 20 åring. Jag tränar 5 ggr i veckan och det blir en skål med AXA havregrynsgröt varje morgon! Men mitt problem är att hur mycket jag än tränar så vill inte mitt underhudsfett längs ner på magen försvinna. Har ni några tips hur jag ska lyckas med detta? Hur skulle tex en dags kost se ut för att kunna nå mitt mål? Tack på förhand.

Svar:
Det är svårt att säga eftersom jag inte vet hur du äter i övrigt och vad du tränar för något. Generellt skulle jag säga att du ska ha stort proteinfokus och se till att träna mycket kondition. Ihop med din frukostgröt på morgonen kan du äta 1-2 ägg. Till lunch och middagar kan du äta stor andel protein, liten andel kolhydrater av bra kvalitet (quinoa, fullkornsris, grönsaker, rotfrukter), liten andel fett. Till mellanmål och kvällmål: smoothies av naturell yoghurt, banan och bär eller omelett med tomater eller keso med bär/frukt eller kesella med bär/frukt. Håll dig till vatten som dryck. Detta är ju typisk ”gym-mat”, men ofta är det det som krävs när man vill göra så pass små justeringar som du verkar vara ute efter. Vilka mängder du ska äta kan jag tyvärr inte säga, eftersom jag inte vet ditt energibehov. Du måste prova dig fram. Och kom ihåg att mat ska vara gott också.