Hur ska jag dela upp min dag?

Fråga:
Hur många kalorier bör man äta per måltid om man äter 5 mål om dagen, frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag? Hur mycket protein, kolhydrater och fett bör varje måltid bestå av? Beräknat på en person som väger ca 60 kilo och tränar på elitnivå.

Svar:
Tyvärr är din fråga omöjlig att svara på eftersom det där varierar från individ till individ – både hur många kalorier per dag man behöver äta och också hur fördelningen av kolhydrater, protein och fett bör se ut. Hur mycket du behöver beror på vilken typ av träning du ägnar dig åt, hur ofta du kör, hur hårt du tränar, vad du har för mål med din träning, hur gammal du är etc. Testa gärna hur mycket du gör av med på vårt Hälsotest! Hur fördelningen mellan energigivarna ska vara beror på vad du har för mål och vilken typ av mat som passar just dig.

Ett generellt svar jag kan ge dig är att om du äter, låt säga, 2500 kcal/dag så kan ungefär 25 % komma från frukosten, 25% från lunchen, 25% från middagen och resten fördelar du på de två mellanmålen. Fokusera på kolhydrater av bra kvalitet (förutom i återhämtningsmålet då du behöver snabba), mycket protein (eftersom du är elitidrottare) och fett!