Hur kan jag äta mat utan fibrer?

Fråga:
Jag har en fråga till er om hur jag kan vara nyttig utan att få i mig så mycket fibrer. Jag har sedan några år tillbaka haft problem med min mage (IBS) och det enda som fungerar är att undvika fibrer. Har ni några bra tips för att kunna äta nyttigt men utan för mycket fibrer.

Svar:
Många med IBS får problem just av fibrer! De fibrer det är vanligast att reagera på är de olösliga, d v s de som finns i spannmålsprodukter som grovt bröd, pasta, bulgur etc. Lösliga fibrer från frukt, bär och grönsaker brukar ofta gå mycket bättre. Olösliga fibrers främsta funktion är att hålla tarmarna igång och lösliga fiber är viktiga för hjärta och kärl.

För att äta nyttigt kan du satsa på att få i dig de lösliga fibrerna! Ät:

  • Bär
  • De frukter du klarar av. Banan brukar funka bra. Och citrusfrukter för en del. Däremot är ju äpplen och päron mer hårdsmält.
  • De grönsaker och rotsaker du klarar av. Kokta och tillagade grönsaker/rotsaker är bra! Och avokado!
  • Kokt eller ugnsbakad potatis.
  • Havregryn (det är ju ett spannmål, men innehåller ändå en hel del lösliga fibrer så många tolererar det).

Om du äter sånt här varje dag så kommer du få i dig de fibrer du behöver. Självklart kan du äta bröd, pasta, ris etc ibland, men inte för ofta och ff a inte för stor mängd åt gången.

Se också till att äta i lugn och ro, låt ätandet ta tid...