Är mannagrynsgröt bra om jag vill gå ner i vikt?

Fråga:
Jag försöker gå ner i vikt och jag äter mannagrynsgröt med lättmjölk varje morgon och i gröten har jag chiafrön, linfrön och psylliumfrön... Jag undrar om det är onyttigt? Jag gillar inte havregrynsgröt. Jag försöker äta 5-6 gånger om dagen. Tycker du att jag ska sluta äta mannagrynsgröt eller kan jag fortsätta äta de till frukost?

Svar:
Om du ska gå ner i vikt gäller det att du stoppar i dig MINDRE energi än vad du gör av med, alltså att du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig. Vad du äter till frukost är alltså inte det enda som påverkar, utan även vad du äter till lunch, middag, mellanmål osv.

Att äta mannagrynsgröt till frukost är ok, dock mättar det inte så länge så att äta en färsk frukt till är inte fel. Till lunch och middag ska du också vara noga med att äta magert protein såsom kyckling, fisk, filé eller liknande, någon fullkornsprodukt, massa grova grönsaker samt dricka vatten till. Samma sak gäller till middag.

Som mellanmål är det bra att äta lite keso med bär, eller en liten tallrik naturell yoghurt med en nyckelhålsmärkt müsli. Här ser du några exempel!