Fråga våra dietister

Vi heter Jennie och Karin och vi är AXAs dietister. Här har vi samlat några frågor och svar som vi fått in de senaste åren. Kanske undrar du samma sak och kan hitta svaret på din fråga nedan.

Vad händer om jag äter onyttigt?

Fråga:
Jag är 20 år och har en väldigt speciell kostvana, sedan jag var 3-4 år så slutade jag att äta alla grönsaker, alla frukter och de flesta mjölkprodukter. Jag äter alltså kött, exakt allt kött som går att äta, helst blodigt kött. Och så tycker jag om ris, och snabbmat som pizza och hamburgare. Hamburgerbröd är det enda "brödet" jag äter för jag tycker inte om mackor (dom är inte tillräckligt söta). Godis äter jag däremot flera gånger dagligen, äter jag inte choklad kan det hända att jag får huvudvärk. Jag vet att detta inte är en sund kostvana, men jag har ställt frågan 1000 gånger och söker fortfarande svar: VAD händer om man inte äter frukter eller grönsaker?? Det enda svar jag får fram är typ att "man inte får i sig alla vitaminer och mineraler och sånt man behöver", men VAD HÄNDER? Jag har levt såhär i över 15 år, jag är 170 cm lång och väger 63 kg, det villsäga helt normalt BMI och ingen övervikt konstigt nog (som jag inte heller fattar hur det går till). När jag skulle ge blod fick jag höra att jag hade fina värden. Jag försöker hitta en "orsak" till att behöva tvingas lära mig äta frukt och grönsaker som jag för övrigt tycker både ser och luktar äckligt, men får inte fram ett svar som verkar som en tillräckligt bra anledning? Så på vilket sätt är det jag skadar min kropp nät jag äter såhär? Vad kommer hända? Och hur kan jag inte bli överviktig när jag äter långt över 2000 ckal/dag?

Vad ska jag äta för att gå upp i vikt?

Fråga:

Jag är en kille på 21 år som verkligen försöker gå upp i vikt. Jag har ett väldigt fysiskt krävande arbete, och tränar 4-5 gånger i veckan på gym. Jag väger ca 65 kg och är 180 cm lång. Jag försöker äta så bra mat jag kan vid alla måltider. En vanlig dag kan se ut som följande: 

Frukost : Havregrynsgröt med blåbärhallon och linfrön 
Lunch: Fullkornspasta med en burk tonfisk 
Mellanmål: 3-4 ägg, 1-2 dl keso, samt en avokado 
Middag : En kycklingfile, 1 dl keso, broccoli, sparris 
Kvällsmål: 2-4 ägg, ca 2 fullkornsbröd med makrill 

Verkar det här som en bra kost för att gå upp i vikt och samtidigt bygga muskler? Jag är lite osäker på om jag får i mig alla kalorier och kolhydrater som jag behöver, vad är en bra och nyttig källa för dessa?

Hur ska jag som vegan äta för att bygga muskler?

Fråga:
Jag är 18, väger 64 kg och är 184 cm lång. Som ni kanske förstår vill jag gärna bygga på lite muskler och (försöker) tränar medelintensivt minst tre timmar i veckan, då blir det en högintensiv kvart på stepmaskinen som uppvärmning sedan styrketräning i ca 45- 75 min. (Ibland blir det mer, ibland mindre, beroende på ork, lust och tid). Jag hade tänkt ställa en fråga om vegankost och hur jag bör fördela min näring. Efter att ha gjort erat hälsotest kom jag upp i ca: 1500-1700 kcal, med ca 70 E% kolhydrater, 20 E% protein och 10 E% fett. Enligt era rekommendationer bör jag få i mig ca 2500 kcal om dagen (och ca 2000 då jag inte tränar) En vanlig dag för mig:

  • Frukost 06:00 Havregryn/dinkelgröt (60g gryn torrvikt). Frysta hallon (50g). Russin (10g). Jordnötssmör (10g). Kruskakli (10g).
  • Eventuellt sesammjölk Kaffe
  • Lunch ca 11-12:00. Bönor (ca 150g kokta, vanligtvis dränkta i olja) Grova grönsaker (150g) Spannmål/potatis (ca 100-150g kokt) Sallad/morötter (runt 150g) Solrosfrön (en matskred) Vatten
  • Middag runt 17-19:00 Sallad med grova grönsaker och vitkål (runt 250g) Bönor/linser (ca 50g torrvikt) Spannmål/potatis (100g kokt) garnering med nötter, kryddor, bryggerijäst m.m. Vatten
  • Eventuellt något mellanmål ibland (en frukt i sådana fall).

Bör jag tänka på något (äta mer fett?) för att öka kaloriintaget eller sitter jag säkert? Jag blir ju mätt och jag vill inte gå upp i vikt fettmässigt. Ursäkta för ett virrigt brev och tack på förhand!