Bra frukost för jämnt blodsocker

Att börja dagen med att låta kroppen åka bergodalbana är ingen bra idé. Det som började så bra med en känsla av pigghet, avlöstes snart av en dip av koncentrationssvårigheter och störande tankar som ”när är det lunch?” och ”finns det inget förmiddagsfika idag?”. Starta istället med rätt frukost i magen så får du ett jämnt och fint blodsocker och känslan av piggheten blir långvarig.

Vad är långsamma kolhydrater?

Det är kolhydraterna i maten som påverkar ditt blodsocker. Snabba kolhydrater ger höga blodsockertoppar, medan långsamma kolhydrater ger ett jämnare blodsocker. En bra frukost ur blodsockersynpunkt ska alltså bestå av långsamma kolhydrater – och såklart – även av protein och fett.

Byt ut frukostens snabba kolhydrater mot långsamma och få ett jämnare blodsocker och en skönare förmiddag:

Fruktyoghurt eller smaksatt filmjölk BYT TILL naturell yoghurt eller filmjölk 

Börjar du dagen med en tallrik vaniljyoghurt eller jordgubbsfil? Gott kanske, men alla former av smaksatta yoghurt och filer innehåller mycket tillsatt socker. Ungefär 2 sockerbitar per deciliter - så mycket socker är tillsatt.

Vitt bröd eller ”svampigt” bröd BYT TILL bröd bakat på surdeg eller proppat med hela korn 

Vill du hålla dig mätt längre och få i dig mer nyttigheter i form av fibrer, mineraler och antioxidanter? Skippa då polarmackan, rostbrödet och limpan och ge dig på de tyngre grejerna. Surdegsbröd och bröd med hela korn innehåller långsamma kolhydrater betydligt mer näring. 

Juice BYT TILL frukt 

Juice innehåller mycket C-vitamin och inget tillsatts socker. Däremot finns det ändå en hel del kalorier i det och problemet med kalorier i flytande form är att de inte mättar. Byt juicen till en apelsin eller annan frukt. Då får du i dig ännu mer näring och dessutom ger det mättnad.

Cornflakes BYT TILL müsli eller havre flakes

Cornflakes och andra ”fluffiga” flingor innehåller snabba kolhydrater och lite näring. Müsli och grövre flingor är en betydligt bättre start på morgonen – långsammare kolhydrater, mer fibrer, mer näring!

Sylt BYT TILL färska eller frysta bär 

Socker eller näring – det är bara att välja. Det finns få saker som är så nyttiga som bär – de leder antioxidanttoppen, innehåller stor mängd lösliga fibrer, mycket vitaminer och är dessutom vackra att se på. Frysta bär är toppen eftersom de plockats när de är mogna och sen frusits in direkt, så all näring är bevarad.